X
تبلیغات
گروه آموزشی درس تربیت بدنی استان گلستان

گروه آموزشی درس تربیت بدنی استان گلستان

درباره فعالیتهای آموزشی درس تربیت بدنی در مدارس

مشخصات مقالات دریافتی همکاران تا تاریخ 8/12/89

 با تشکر از همکاران گرامی که مقالات خود را ارسال نموده اند باستحضار می رساند که پس از بررسی کامل مقالات ، سایر اقدامات لازم انجام ونتایج متعاقبا به اطلاع آنان خواهد رسید .

                        گروه آموزشی درس تربیت بدنی استان گلستان - اسفند ماه ۱۳۸۹ 

 

ردیف

شهرستان

نام و نام خانوادگی

موضوع مقالات دریافتی

شکل دریافتی مقاله

1

گنبد

ماندگار عسکری

آمادگی جسمانی و مهارتهای بنیادی دانش آموزان ابتدایی

مکتوب – جزوه

2

گنبد

بهناز رضایی

جایگاه تربیت بدنی در دوره ابتدایی (ورزش شنا )

"

3

گنبد

خدیجه اصغری

تربیت بدنی و آمادگی جسمانی دوره ابتدایی

"

4

گنبد

شهلا ظفر احمد زاده

آمادگی جسمانی و مهارتهای بنیادی دانش آموزان ابتدایی

"

5

گنبد

مرضیه عباسی

تربیت بدنی و آمادگی جسمانی دوره ابتدایی

"

6

گمیشان

بصیرا بایزیدی

بررسی چالش ها و مشکلات فراروی ورزش آموزشگاههای

"

7

گمیشان

آنه بردی ذوقی

تبیین جایگاه تربیتی بازیها و آشنایی با روش های آن

"

8

گمیشان

خلیفه قرنجیک

اهمیت مهارتهای حرکتی پایه در دوران کودکی

"

9

گنبد

احمد صفر خان موذن

طرح ها و شیوه های نوین وابتکاری فعال سازی مربیان

Cd جزوه  و

10

آق قلا

گل جمال کاظمی پور

آسیب های مسابقات ورزشی آموزشگاهها

"

11

آق قلا

زهرا شامرادی

تبیین جایگاه تربیتی بازیها و آشنایی با روش های اجرای آن

"

12

کلاله

المیرا صفری

آموزش تربیت بدنی

"

13

کلاله

حمزه سهرابی

بهداشت ورزشی مدارس

"

14

کلاله

احمد عیدی دهنه

پاسخ سیستم قلبی عروقی کودکان به روش استقامتی

"

15

کلاله

مجید نهتانی

روش های غنی سازی درس تربیت بدنی

"

16

کلاله

محمد مردانی

روش ها و شیوه های تمرین –تدریس و آموزش تربیت بدنی

"

17

گرگان

باران ورهرام

آمادگی جسمانی و مهارتهای بنیادی مقطع ابتدایی

CD

18

گنبد

بی بی زلیخا شاکری

آمادگی جسمانی و حرکات بنیادی دانش آموزان ابتدایی

مکتوب - جزوه

19

گنبد

محمد مهدی معطوفی

آمادگی جسمانی و مهارتهای بنیادی دانش آموزان ابتدایی

" و ایمیل

20

گنبد

مرضیه شیرمحمدلی و

تاثیر بازی بر رشد شخصیت کودک

مکتوب - جزوه

21

گنبد

هادی تقی زاده و

بررسی تاثیر معلمان تربیت بدنی بر آمادگی جسمانی دانش آ...

CD جزوه و

22

گنبد

مسعود کسلخه

آمادگی جسمانی دانش آموزان دوره ابتدایی

مکتوب - جزوه

23

گنبد

مجید پقه

آمادگی جسمانی و مهارتهای بنیادی دانش آموزان ابتدایی

"

24

بندر ترکمن

سفیده ابری

ورزش و سلامتی کودکان

"

25

بندر ترکمن

زینب کردی

بررسی چالش ها و آسیب های مسابقات ورزشی

"

26

گنبد

عبدالحمید زیتونلی

نقش نیروهای داوطلب ورزشی در ورزش مدارس

ایمیل

27

گنبد

عبدالحمید زیتونلی و.

مدارس و استعدادیابی ورزش

"

28

گنبد

لیلی کارکن و..

نقش بازیهای پرورشی در ورزش دوره ابتدایی

"

29

گنبد

زهرا خداقلی

نقش بازی

"

30

گرگان

محمد بهشتی

بهینه سازی درس تربیت بدنی در مدارس

"

31

آزادشهر

رضا سجادی و...

جایگاه ورزش تربیتی و پرورشی مدارس ابتدایی در توسعه ..

"

32

گنبد

فاطمه شاهینی

بررسی چالش ها و مشکلات فراروی ورزش آموزشگاهها

"

33

گرگان

رضا شفقتی     

تنگناهاي طرح ملي آموزش شنا به دانش آموزان مقطع سوم ابتدايي در شهرستان گرگان      

cd

34

مراوه تپه 

عیدمحمداوزنی دوجی   

تربیت بدنی کودکان ویژه - روش ها و شیوه های تدریس  - آموزش  و تمرین تربیت بدنی

35

گرگان

فاطمه حسین زاده      

نررسی برخی از ناهنجاری های بدنی دانش آموزان

"

36

"

شهنازکریمیان          

نقش ورزش در درمان دیابت 

"

37

"

شهزادکریمیان          

افسردگی و راههای درمان آن با ورزش

"

38

"

کیوان علیمحمدی        

     تصویر سازی و تمرینات ذهنی درورزشکاران

"

39

"

مسعود زمانی              

  اثر يك شب بي خوابي ناشي از سفر زميني بر اعمال بي  هوازي و هوازي در كشتي گيران آماتور جوان

"

40

"

مسعودزمانی                           

  مقایسه اثر بازی وسطی وحرکت بنیادی دریافت و پرتاب با توپ مینی بسکتبال براجرای برخی حرکات بنیادی در دانش آموزان دوم دبستان

"

41

"

علیرضا کدخدایی                           

طرح پیشنهادی فعال سازی ساعت درس تربیت بدنی مدارس استان گلستان

"

42

آق قلا

سید مهدی بابا ابوالقاسمی        

بازی و تاثیر آن در تربیت کودکان

"

43

کردکوی

حامی عرب  احمدی                     

ورزش مدرسه ای اساس قهرمانی ملی

"

44

گرگان        

مهدی نقابی          

تبیین  جایگاه تربیتی بازیها وآشنایی با روش های اجرای آن

"

45

اداره کل                           

غلامحسن نقوی                      

اثرات تجهیزات و پروتکل ورزش بر بازسازی استخوان و تحریک تشکیل در فضانوردان

46

کلاله

خلیل پشتیبان

بررسی ضرورت ورزش های پایه در مدارس

"

47

گرگان

ربابه پورجعفر

بررسی چالش ها و آسیب های مسابقات ورزشی

"

48

 

باغده گل قول جانی

تبیین جایگاه فعالیتهای بدنی در پیشرفت تحصیلی و رشد حرکتی دانش آموزان

"

49

اداره کل

حمید رضا حشمتی و

مقایسه ناهنجاریهای جسمانی دانش آموزان دختر

"

 

لطفا از همکارن گرامی که مقاله خود را به شکل سی دی و یا ایمیل  ارسال نکرده اند تقاضا می شود حداکثر تا تاریخ ۲۰/۱۲/۸۹ سی دی مربوطه را به اداره تربیت بدنی ارسال  و یا مفاله را به آدرس زیر ایمیل نمایند .               با تشکر

N_b1342@yahoo.com

 

+ نوشته شده در  دوشنبه نهم اسفند 1389ساعت 10:34  توسط گروه آموزشی درس تربیت بدنی   | 

جدول زمانبندي ومحتواي كلي يك جلسه درس تربيت بدني

 

دوره ی تحصیلی راهنمايي

موضوع درس

زمان اختصاص داده شده(دقيقه)

شرح فعاليت هاي پيش بيني شده

آمادگي سازماني

10

حضور و غياب تعويض لباس صف بندي

 توجه به نكات بهداشتي و ايمني

 آماده نمودن وسايل و محيط ورزشي-تئوري درس تربيت بدني

گرم كردن عمومي

گرم كردن اختصاصي

15

انواع دويدن ها  - انواع نرمش هاي عمومي

انواع تمرينات و نرمش هاي مرتبط با هدف هاي آموزشي

آموزش مهارت ها و تمرين

25

آموزش و تمرين طبق طرح درس ( در صورت تدوين و انتشار كتاب تربيت بدني،فعاليت ها طبق آن انجام خواهد شد )

 ثبت مهارت هاي آموزش داده شده در دفتر روزانه

فعاليت هاي آزاد ورزشي

35

تقسيم بندي دانش آموزان متناسب با فضاي موجود در آموزشگاه و انجام فعاليت با نظارت معلم

سرد كردن و

برگشت به حالت اوليه

5

حركات آرام دويدن ـ راه رفتن ـ تمرينات كششي و نفس گيري ـ جمع آوري وسايل ـ شستن دست و صورت برگشت به كلاس ـ تعويض لباس ـ آمادگي براي كلاس بعدي

 زمان: 90دقيقه

+ نوشته شده در  دوشنبه نهم اسفند 1389ساعت 8:27  توسط گروه آموزشی درس تربیت بدنی   | 

چند نكته ي اساسي در ارزشيابي :

رويكرد اساسي درس تربيت بدني، فراهم كردن زمينه هاي ارتقاءسطح آمادگي جسماني و سلامتي دانش آموزان و ويژگي هاي شخصيتي مثبت از طريق فعاليت فردي و گروهي است و در اين راستا، حركت به عنوان ابزاري، جهت دست يابي به هدف عمل مي كند.بديهي است ارزشيابي اين درس، تحت تأثير رويكرد آن قرار مي گيرد. بدين معنا كه ارزشيابي در درجه ي اول وسيله است كه به طور مستمر بازخوردهايي را فراهم مي آورد تا دانش آموزان از نقاط ضعف خود مطلع شوند...، و با دريافت راه حل هاي مناسب آموزشي، گام هاي مؤثري در زمينه ي دست يابي به سلامت جسماني بردارند. از طرف ديگر  بازخوردهاي دريافتي به اصلاح روند آموزش و روش تدريس منجر مي شود و به اين ترتيب، ارزشيابي خود وسيله اي در جهت ارتقاي سطح سلامتي است.

چند نكته ي اساسي در ارزشيابي :

در درس تربيت بدني اهداف مهارتي، جايگاه ويژه اي دارند و سهم قابل توجهي از اهداف كلي را به خود اختصاص مي دهند.اهداف شناختي هرگز اهداف مهارتي را تحت الشعاع قرار نمي دهند.، و به عنوان پشتوانه اي نظري براي  شفاف سازي مفاهيم كليدي مرتبط با اهداف مهارتي عمل مي كنند.

براي دست يابي به اهداف شناختي و نگرشي دو فرصت يادگيري فراهم مي شود:

الف- دروس شناختي : كه فرصتي را براي تعامل بين دبير و دانش آموزان و همچنين دانش آموزان با يكديگر درباره ي مفاهيم اساسي همچون آمادگي جسماني، مهارت هاي ورزشي، ايمني در ورزش، بهداشت و تغذيه ي ورزشي و هدف هاي تربيت بدني به شكل نظري فراهم مي كند.

ب- دروس مهارتي : كه با محور قرار گرفتن دبير  تربيت بدني، رفتارهاي دانش آموزان تحت نظارت قرار مي گيرند وبا يادآوري مباحث آموخته شده در كلاس دانشي، به شكل تذكر مديريت وهدايت  مي شوند. زمان برگشت به حالت اوليه نيز فرصت مناسبي است كه تذكرات به شكل مبسوطی ارائه و عادات مناسب و شايسته جايگزين آن شود.

پيش بيني مباحث آشنايي با هدف هاي تربيت بدني در بخش هدف هاي شناختي بر نگرش فرد و تأمين اهداف نگرشي تأثير مستقيم و مؤثري دارد. درحيطه هاي شناختي هدف اصلي آشنايي و درك مفاهيم اساسي تربيت بدني و اصول قوانين است. به اين ترتيب،  مبناي ارزشيابي، سنجش محفوظات دانش آموزان نيست.

ارزشيابي تكويني به دليل فراهم كردن بازخوردهاي دائمي بايد مورد تأكيد واقع شود. ارزشيابي صرفاً بخشي از كل برنامه ي آموزشي است و نبايد فرآيند آموزش را تحت الشعاع قرار دهد. ارزشيابي مرتبط با بخش نگرشي در طول سال تحصيلي وبه شكل ارزشيابي تكويني انجام مي شود. نوع و روش ارزشيابي بايد متناسب با يادگيرنده و كلاس باشد. ارزشيابي از سطح مهارت هاي ورزشي و فعاليت هاي جسماني دانش آموزان معلول، بسته به نوع معلوليت آنان تعديل وارزشيابي متناسب با سطح مورد انتظار انجام مي شود. در مورد افرادي كه با تشخيص و صلاحديد پزشك معتمد به هيچ وجه امكان انجام مهارت هاي ورزشي و فعاليت هاي جسماني وجود ندارد، ارزشيابي از بخش هدف هاي شناختي و فعاليت هاي خارج از كلاس به عمل مي آيد.

 

ابزار اندازه گيري

آزمون هاي مورد استفاده در درس تربيت بدني عبارت اند از:‌

•         انواع آزمون هاي تشريحي، پرسش و پاسخ، چند گزينه اي و … براي حيطه ي شناختي.

•         آزمون هاي استاندارد شده و آزمون هاي معلم ساخته ي آمادگي جسماني.

•         آزمون هاي استاندارد شده و آزمون هاي معلم ساخته ي مهارت هاي ورزشي.

•         چك ليست عملكرد براساس رفتار مورد انتظار.

روش ارزشيابي :

•         مشاهده ي رفتار دانش آموز در حين انجام فعاليت در حيطه ي مهارتي.

•         ارزشيابي شفاهي در حيطه ي شناختي.

•         مشاهده ي رفتار دانش آموز در فعاليت هاي كلاسي در حيطه ي نگرشي.

انواع ارزشيابي:

        در درس تربيت بدني از دو نوع ارزشيابي تكويني و پاياني استفاده مي شود.

هنجارها و مقياس ها :

برای تعبير و تفسير نتايج اندازه گيری های روانی و جسمانی به معيارهايی نياز داريم که کلی تر ، يکنواخت تر ، عينی تر و پاياتر باشد. مقياس ، ضابطه يا داده های استاندارد و يکنواختی که تعبير و تفسير نمرات را ممکن می سازد، هنجار خوانده می شود.  برای تفسير نمرات از دو ديدگاه کلی استفاده می گردد: 1- ملاک – مرجع  2- هنجار – مرجع .

1-    در دیدگاه ملاک ـ مرجع ،حدی را برای چيرگی فرد در نظر می گيرند و افراد را با آن حد می سنجند. اين سطح ملاک  چيرگی ،بر پايه مطالعات تجربی معين می شود، و بيانگر سطح چيرگی مورد نياز برای پيشرفت رضايتبخش شاگرد در واحد درسی آينده است.

2-    در دیدگاه هنجار ـ مرجع، برای تفسير و تعبير کارکرد آزمون، از کارکرد نمونه اشخاص نمونه استفاده می شود...، و کارکرد آنها به صورت متوسط ، بالاتر و يا پايين تر از متوسط مورد تفسير قرار می گيرد.

انواع عمده هنجارها

هنجارهای کلاسی : برای هر صفت که از يک کلاس به کلاس ديگر افزايش نسبتاً يکنواخت و پيشرونده داشته باشد، می توان  هنجار کلاسی تهيه کرد. هنجار هر کلاس نمره متوسطی است که از طريق افراد آن کلاس بدست می آيد .تهيه هنجارهای کلاسی  در ساده ترين شکل خود مستلزم :

1- اجرای آزمون روی يک گروه نمونه معرف از شاگردان در هر يک از کلاس های متوالی .

2- محاسبه نمره متوسط در هر سطح کلاسی .

3- برآورد معادل های کلاسی برای نمراتی که بين دو سطح قرار دارد.

هنجارهای سنی : اگر صفت مورد مطالعه با بالارفتن سن افزايش نسبتاٌ یکنواخت و مداومی نشان دهد ، می توان نمره مربوط به آن را   به يک معادل سنی که معرف نوعی مقياس نمره مشترک است تبديل کنيم ، مثلاٌ در طول دوران کودکی می توانيم برای مختصات قد، وزن و شاخص های گوناگون رشد که جنبه بدنی دارد و دامنه وسيعی از کارکردهای ادراکی ، حرکتی و شناختی، این  رشد مداوم را مشاهده کنيم. برای مثال فرض کنيم گروه نمونه ای که معرف همه پسر بچه های 7 ساله باشد، فراهم آورده و اندازه قد هر يک از افراد اين گروه را معين کرده ايم . چنانچه ميانگين اين اندازه ها را حساب کنيم، هنجار قد پسر بچه های 7 ساله را بدست آورده ايم. بنابراين هنجار هر سن به عنوان ارزش متوسط صفت مورد نظر برای افرادی که دارای همان سن هستند تعريف می شود.              

تبديل نمره های خام آزمون ها به معادل های سنی در مراحل اوليه تکامل آزمون های هوش واستعداد عموميت يافت و اصطلاح   «سن عقلی» ، هم به فرهنگ روان سنجی و هم به فرهنگ  افراد عادی افزوده شد.

هنجارهای درصدی : برخلاف هنجارهای کلاسی و سنی که در آنها مفهوم نمره فرد بستگی به تعيين گروه کلاسی يا سنی خاصی دارد که فرد مذکور می تواند در آن نمره متوسط داشته باشد، در هنجارهای درصدی یا ( صدکی) هر فرد با گروه کلاسی يا سنی خودش، يعنی گروهی که او را منطقاً می توان عضو آن دانست ، مقايسه کرد. بدين ترتيب با استفاده از هنجارهای درصدی می توان نه تنها نمرات افراد شرکت کننده در يک آزمون نسبت به يکديگر ، بلکه نمرات مربوط به چند آزمون مختلف را که در مورد فرد يا  افراد معينی بدست آمده با هم مقايسه کرد. برای هر نمره بخصوصی می توانيد درصد (P) مواردی را که پايين تر از آن نمره قرار داد و حساب کنيم. بنابراين هر شخصی که نمره مزبور را بدست آورد از P درصد گروهی که مقادير درصدی بر پايه آن محاسبه شده بالاتر است. و می گوييم که شخص مورد نظر در صدک Pام قرار گرفته يا دارای رتبه درصدی P است. هر نوع تفسير درباره ی  رتبه های درصدی بايد با توجه به اين مطالب باشد که مقياس مزبور در وسط فشرده و در طرفين کشيده است . تفاوت بين دو نمره ی P50 و P55 قرار می گيرد، فاحش نيست. اما،تفاوت بين دو نمره ای که در صدک های P90 و P95 قرار دارد قابل توجه است.   به بيان ديگر واحدهای درصدی در دامنه ميانی کوچک و در کرانه ها بزرگ است.

هنجارهای استاندارد: در مقياس هنجارهای استاندارد ، فاصله نمرات از ميانگين بر حسب انحراف استاندارد بيان می شود. بنابراين  در اين مقياس توزيع فراوانی نمرات و تقسيمات آن به گونه مستقيم مورد استفاده قرار نمی گيرد،و برابری واحدهای آن نيز، برخلاف هنجارهای درصدی محرز و مُسلَّم است. برای محاسبه هنجارهای استاندارد ابتدا باید انحراف معیار نمرات خام (رکوردها) محاسبه و سپس نمرات خام به نمرات استاندارد Z تبدیل و سپس از فرمول T استفاده گردد: ( نحوه تبدیل نمرات به شرح زیر می باشد:)

 

12d2' type="#_x0000_t75">= مجذور انحراف هر یک از نمره ها از میانگین

                             N = تعداد رکوردها(تعداد شرکت کنندگان در آزمون)

S.D ( انحراف استاندارد) = 12d2N-1' type="#_x0000_t75">

                             X = نمره خام  (رکورد)

Z ( نمرات استاندارد) = 12X-MS.D' type="#_x0000_t75">

                                      M = میانگین نمرات ( 12M=∑XN' type="#_x0000_t75"> )

T ( Tمقیاس   ) = 10 Z + 50

                                          d =  انحراف هریک از نمره ها از میانگین( d = X – M )

برای تهيه هنجار بايد نکات زير مورد توجه قرار گيرد:

1- در صورتی که هنجار در سطح وسيعی کاربرد داشته باشد، و استاندارد باشد بايد نمونه های زيادی را اندازه گیری کرده با توجه به نتايج حاصله اقدام به تهيه هنجار نمود. برای اين کار ابتدا بايد يک نمونه گيری تصادفی از کل جمعيت مورد نظر انجام دهيم و آنگاه آزمونی را که در نظر داريم هنجار برای آن تهيه کنيم را از اين نمونه بگيريم و بر اساس نتايج حاصله هنجار را درست کنيم. حال اين هنجار را می توان در مورد تمام جمعيت مورد نظر به کار برد. لازم به تذکر است که هر چه تعداد افراد نمونه بيشتر و  به طور تصادفی انتخاب شده باشند، هنجار حاصله معتبرتر است. اعتبار هنجار بستگی به تعداد نمونه و طريقه نمونه گيری دارد. اغلب هنجار هايی که از اعتبار زيادی برخوردارند نمونه ای متجاوز از دو هزار نفر داشته اند.

2- می توان هنجارهايی برای شاگردان یک کلاس و يا يک مدرسه در سنين مختلف درست کرد که کاربرد آن فقط   در همان کلاس يا مدرسه باشد. در اين حالت بايد از تمام افراد موجود استفاده شود.

3- در صورتی که بخواهيم هنجاری تهیه کنيم ،بايد کنترل دقيق بر روی اجرای آزمون مورد نظر داشته باشيم تا نتايج حاصله معتبر و قابل اعتماد باشد، در غير اينصورت به دليل عدم شرايط يکسان برای تمام افراد در زمان اجرای آزمون،آن هنجار از اعتبار لازم برخوردار نخواهد بود.

روش ساختن هنجار :

در حقيقت تهيه هنجار يکی از کاربردهای نقاط درصدی می باشد.، به اين صورت که مرتبه های درصدی زير را در يک ستون قرار می دهيم .   100 ـ  95  ـ 90  ـ  85  ـ 80   ...............   20 ـ  15  ـ  10 ـ  5   ـ  0 

سپس با استفاده از درصدهای زير منحنی نرمال در جدول مربوطه نمرات استاندارد Z را پيدا می کنيم و آنگاه با احتساب ميانگين و   انحراف استاندارد نمرات ، نمره خام هم ارزش درصدهای بالا را در مقابل آنها در ستونی جداگانه می نويسيم. برای سهولت مراجعه تعدادی از درصدها و نمرات استاندارد کليدی هم ارزش آنها که در جدول های هنجار کاربرد دارد ،در زيرارائه می گردد:

Z

درصد

Z

درصد

126/0-

45

3

100

253/0-

40

645/1

95

386/0-

35

282/1

90

524/0-

30

037/1

85

674/0-

25

841/0

80

841/0-

20

674/0

75

037/1-

15

524/0

70

282/1-

10

386/0

65

645/1-

5

253/0

60

3-

0

126/0

55

 

 

0

50

 

در آزمونهای تربيت بدنی دو نوع رکورد وجود دارد . اول رکوردهای پيش رونده مانند دراز و نشست و کشش بارفيکس . دوم رکوردهای پس رونده مانند زمان دوی سرعت و غيره . در جدول نقاط درصدی رکوردهای پس رونده علامت نمرات Z در مورد درصدها عوض می شود.

لازم به يادآوری است که وقتی تعداد نفرات زياد باشد،از روش محاسبه اعداد دسته بندی شده هنجار تهيه می گردد که ساده تر و دقيق تر است.

 

 

 

+ نوشته شده در  دوشنبه نهم اسفند 1389ساعت 8:22  توسط گروه آموزشی درس تربیت بدنی   | 

جدول زمانبندي ومحتواي كلي يك جلسه درس تربيت بدني

 

دوره ی تحصیلی متوسطه

 

موضوع درس

زمان اختصاص داده شده(دقيقه)

شرح فعاليت هاي پيش بيني شده

آمادگي سازماني

10

حضور و غياب – تعويض لباس – صف بندي

 توجه به نكات بهداشتي و ايمني

 آماده نمودن وسايل و محيط ورزشي-تئوري درس تربيت بدني

گرم كردن عمومي

گرم كردن اختصاصي

15

انواع دويدن ها  - انواع نرمش هاي عمومي

انواع تمرينات و نرمش هاي مرتبط با هدف هاي آموزشي

آموزش مهارت ها و تمرين

25

آموزش و تمرين طبق طرح درس ( در صورت تدوين و انتشار كتاب تربيت بدني ، فعاليت ها طبق آن انجام خواهد شد )

 ثبت مهارت هاي آموزش داده شده در دفتر روزانه

فعاليت هاي آزاد ورزشي

35

تقسيم بندي دانش آموزان متناسب با فضاي موجود در آموزشگاه و انجام فعاليت با نظارت معلم

سرد كردن و

برگشت به حالت اوليه

5

حركات آرام دويدن ـ راه رفتن ـ تمرينات كششي و نفس گيري ـ جمع آوري وسايل ـ شستن دست و صورت برگشت به كلاس ـ تعويض لباس ـ آمادگي براي كلاس بعدي

 زمان: 90دقيقه

+ نوشته شده در  دوشنبه نهم اسفند 1389ساعت 8:11  توسط گروه آموزشی درس تربیت بدنی   | 

سخن دوستانه ای با همكاران عزیز و گرامي

 

موضوع: درس تربيت بدني، سلامت و ايمني

 تحرك و فعاليت بدني يكي از نيازهاي مهم و ضروري انسان است. بي شك ، بدن كم تحرك و غیر فعال نمي تواند صحت و سلامتي سيستم هاي خود را حفظ نمايد در این راستا بایستی اذعان نمود: انسان کم تحرک دير يا زود دچارعوارض و بيماري هاي مختلف خواهد شد.همانطور كه سازمان بهداشت جهاني نيز اعلام نموده "تحرك رمز سلامتي است"وتربيت بدني تنها درسي است كه از طريق حركت به اهداف آموزشي و پرورشي خود دست مي يابد. و اين وظيفه خطير به ما سپرده شده تا راهنماي دانش آموزان به سوي جاده سلامتي، تندرستي و نشاط باشيم. به ياد داشته باشيم هدف درس تربيت بدني در مرحله اول، ارتقاء سلامتي دانش آموزاست و با تمامي فعاليت ها و برنامه هاي اين درس در داخل و خارج از آموزشگاه، بگونه اي اجرا و نظارت شود که نهايتاًاين هدف ارزشمند تحقق يابد. ما در اين راه بر خود فرض مي دانيم كه نهايت سعي و تلاش خویش را بكار گيريم تا با تمهيدات لازم و افزايش ضرايب ايمني، اثرات و  فوائد ارزشمند ورزش افزون و خطرات، آسيب ها و صدمات تا سر حد امكان كاهش يابد.

 ياد آوري چند توصيه مهم ايمني كه انتظار مي رود مورد اقدام شايسته معلمين عزیز تربيت بدني قرار گيرد:

1.ضرورت اطلاع ازسلامت دانش آموزان: بررسي وضعيت سلامتي واحياناً عوارض وبيماري هاي دانش آموزوتكميل وتاييد نمون برگ آگاهي از سلامتي(نمون برگ شماره يك) توسط اولياي دانش آموزان با همكاري آموزشگاه امري كاملاً ضروري است.

2.فوريت هاي پزشكي: تهيه و در دسترس قراردادن جعبه كمك هاي اوليه اي كه داراي وسايل و مواد ضروري مورد نيازحوادث و سوانح باشداز اولويت هاي كاري آموزشگاه محسوب مي شود كه احتياج به پيگيري دارد. همچنين رعايت اصول كمك هاي اوليه در امداد رساني به دانش آموزان صدمه ديده باعث خواهد شد كه اين گونه افراد با مشكلات بعدي كمتري روبروشوند، تهيه نشاني و شماره تلفن نزديكترين مركز پزشكي و در موارد حاد تماس با اورژانس از جمله موارد ضروري به نظر مي رسد، همچنين اطلاع رساني سريع وبه موقع به والدين دانش آموز صدمه ديده براي حضور در كنار فرزندشان مورد توصيه است .

3.اولين مراقب دانش آموز خود او: دانش آموزان نسبت به مسؤوليت هاي شخصي در برابر سلامتي خود وعواقب  بي احتياطي اجراي ناشيانه مهارت ها، استفاده نادرست از وسايل و امكانات ورزشي و فشار بيش از حد به بدن، توجيه شوند.

4.مسووليت فردي دانش آموز در برابر ديگران: تفهيم دانش آموزبه اينكه اگرمسبب ايجاد خطر و آسيب به سايرين باشد از نظر قوانين حقوقي، خود نيزمسؤول پاسخگويي است. بازي خطر ناك، عدم رعايت قوانين ومقررات بازي وهرگونه درگيري ازمصاديق بي احتياطي ومسؤوليت آور است.

5.برخورد با دانش آموزان خاطي: فردي كه در حين فعاليت ورزشي جوانب ايمني و احتياطي را مراعات نمي نمايد ابتدا مورد تذكرات شفاهي و سپس،كتبي و نهايتاًمحروميت موقت از شركت در ورزش قرار گيرد.

6. توجه به تفاوت هاي فردي: در تمرينات و فعاليت هاي گروهي اعم از آماده سازي بدني، تمرينات مهارتي و آمادگي جسماني توان ميانگين كلاس در نظر گرفته شود و براي دانش آموزان توانمند تمرينات اضافي و براي دانش آموزان كم توان استراحت بيشتر در نظر گرفته شود.

7.نظارت مستمر بر فعاليت ها: حضور در صحنه فعاليتها، بويژه وقت تمرينات آزاد و كنترل اعمال و رفتار ورزشي دانش آموزان  امري الزامي است. استفاده ازدانش آموزان با تجربه، متعهد ومتخلق نيز(به نوبت)در نظارت و داوري مفيد است.

8.ايمني تجهيزات: دروازه ها،پايه هاي فلزي واليبال و بسكتبال و... از نظر شرايط ايمني و سالم بودن، بويژه نصب پوشش اسفنجي  روي پايه ها و ثابت نمودن دروازه ها بررسي و با همكاري مدير آموزشگاه اقدام شود.

9.ايمني كف حياط: سطح فيزيكي حياط لازم است مسطح و هموار بوده وازاصطكاك لازم براي جلوگيري از سر خوردن  برخوردار باشدبنابراين در صورت لزوم شن و خاك پراكنده در حياط با پيگيري مدير آموزشگاه بطور متناوب جمع آوري،  سطح موزائيك ها آجداروچاله ها، پستي بلندي هاي شديد،راه آب هاي خطرسازو...،باآسفالت یاملات مناسب لكه گيري وهموار شود.

10. حريم ايمني زمين هاي ورزشي: حتّي الامكان رعايت حد و حدود مناسب و منطقي هرزمين ورزشي با ساير زمين ها، ديوار، باغچه،  سكو، سطل زباله، آبخوري،سرويس بهداشتي و هر گونه مانع ديگر رعايت شود.

11. مناسب بودن وسايل ورزشي: استفاده از وسائل ورزشي استاندارد، متناسب با هر رشته ورزشي، سن و جنسيت دانش آموزان از اصول آموزشي لازم الاجراست.

12. آزمون درس تربيت بدني: امتحان درس تربيت بدني ابزاري براي اندازه گيري ميزان آموخته ها و توانايي هاي كسب شده دانش آموز است و بخودي خود نبايد هدف محسوب شود. بعمل آوري آزمون بدون تمرين كافي(در آموزشگاه و منزل) اقدامي از جهت علمي نادرست و نوعي بي مبالاتي درحفظ سلامت دانش آموز محسوب مي شود.

13.  پشتكار در تامين نيازها: اگر چه مديران مدارس خود را مسؤول تامين امكانات لازم و ضروري براي تعليم وتربيت دانش آموزان مي دانندودراين زمينه ازهيچ كوشش وتلاشي دريغ نمي ورزند، ولي به خاطر داشته باشيم اين عزيزان مسؤول، با مشكلات و توقعات مختلفي روبرو هستند.  شايد نتوان انتظار داشت كه همه نيازهاي مهم و ضروري تربيت بدني همانند ساير دروس به سرعت و درحد مطلوب توسط مدير برآورده شود ولي آنچه مسلَّم است، جديت و پيگيري شما همكار عزیز و تلاش براي متقاعد نمودن مدير آموزشگاه قطعاً نتيجه بخش خواهد بود.

14.  ابتکار و خلاقیت : ابتکارات و خلاقیت های معلمان فرهیخته، متناسب با مقتضیات زمانی و مکانی و ویژگی های بومی، سنتی و جغرافیایی و ... نیز می تواند در جذابیت درس تربیت بدنی و در نتیجه توسعه و رشد سلامتی و ایمنی دانش آموزان و جامعه میهن اسلامی بسیار مؤثر باشد.

 

                                                      

                                                     اداره كل تربيت بدني مدارس كشور

 

 

 

+ نوشته شده در  دوشنبه نهم اسفند 1389ساعت 8:9  توسط گروه آموزشی درس تربیت بدنی   |